Sunday 1 June 2014

'ANCAMAN dan hasutan': China sebatan keluar pada kenyataan Pertahanan Sec Amerika Syarikat di SINGAPURA . . .



Srikandi גבורה Sebagai Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat Chuck Hagel meng-gunakan forum keselamatan di Singapura untuk mengkritik Cina taktik "UGUTAN" dalam pertikaian Laut China Selatan, Beijing menegur Amerika Syarikat untuk "sepenuhnya tidak membina "comments" penuh dengan hegemoni dan ancaman."

"Ucapan Hagel itu penuh dengan hegemoni," kata Leftenan Jeneral Wang Guanzhong, seperti yang dipetik oleh Financial Times. "Ianya . . . penuh dengan hasutan, ancaman dan ugutan, yang mahu menghasut faktor ketidakstabilan di rantau Asia- Pasifik untuk mem-bangkitkan pertikaian."

Dalam ucapannya kepada persidangan Dialog Shangri-La, Hagel mengulas mengenai ketegangan baru-baru ini China dengan Vietnam dan Filipina berhubung wilayah diper-tikaikan di Laut China Selatan, dan juga penubuhannya daripada ZON pengenalan per-tahanan udara di Laut China Timur - termasuk pulau-pulau yang kedua-dua China dan Jepun sebagai tuntutan mereka sendiri.

"Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, China telah mengambil ketidakstabilan, tindakan unilateral yang menegaskan tuntutan di Laut China Selatan. Ia telah menge-hadkan akses ke Scarborough Reef; memberikan tekanan kepada kehadiran Filipina lama di Second Thomas Shoal; mula aktiviti penambakan tanah di pelbagai lokasi; dan, bergerak pelantar minyak ke dalam perairan yang dipertikaikan berhampiran Kepulauan Paracel, "kata Hagel.

Caj adalah mereka "tidak berasas," Mejar Jeneral Zhu Chenghu menekankan ‘stressed’ kepada Wall Street Journal, sambil menambah bahawa "rakyat Amerika membuat kesilapan strategik amat penting sekarang."

"Jika anda mengambil China sebagai musuh, China benar-benar akan menjadi musuh Amerika Syarikat, "amaran Kej Zhu." Jika Amerika mengambil China sebagai musuh, kita Cina perlu mengambil langkah-langkah untuk membuat diri kita musuh yang berke-layakan Amerika Syarikat Tetapi jika Amerika mengambil China sebagai rakan, China akan menjadi kawan yang sangat setia;  Dan jika mereka mengambil China sebagai rakan kongsi, China yang akan menjadi rakan kerjasama."

Reuters/Jason Lee

Pada masa yang sama, Hagel tidak mahu memandu jauh dari China benar-benar dalam ucapannya, yang menegaskan bahawa penglibatan ketenteraan bersama dengan Beijing juga dalam kepentingan semua orang terbaik.

"Semua negara-negara di rantau ini, termasuk China, mempunyai pilihan: untuk bersatu dan recommit kepada perintah serantau yang stabil, atau, untuk berjalan kaki dari komitmen itu dan risiko yang aman dan selamat yang telah mendapat manfaat berjuta-juta orang di seluruh Asia Pasifik, dan berbilion-bilion di seluruh DUNIA, "katanya.

Tetapi perkara yang tidak kerana jelas seperti forum Singapura mungkin menggambarkan mereka untuk menjadi. Kenyataan Hagel juga datang di tengah-tengah laporan bahawa Amerika Syarikat telah secara senyap-senyap dikerahkan ‘deployed’ 2 pesawat tentera maju ke pangkalan Jepun. Ia juga datang dalam skandal mengintip siber di mana China berkata ‘says’ Washington sebenarnya telah direka keterangan terhadap tentera Cina.

MATA Jepun 'Tdk perlu proaktif’

Pada hari Jumaat, persidangan Dialog Shangri-La di Singapura melihat yang disokong Jepun menekankan kerjasama serantau dengan dasar "tdk perlu proaktif." Perdana Menteri Jepun Shinzo Abe berkata jiran-jiran adalah "dalam kawasan di mana ia tidak lagi mungkin untuk mana-mana satu negara untuk menjamin keamanan sendiri dengan sendirinya."

Pada bulan April, Tokyo menerima sokongan dari Amerika Syarikat yang mengatakan bahawa wilayah - yang dipanggil 'Senkaku' dalam tradisi Jepun. "Di bawah pentadbiran Jepun" adalah Pada sidang Singapura, Pentadbiran Obama sekali lagi menjelaskan ia nikmat Jepun mengambil memimpin dan memastikan keselamatan serantau. Jepun kemudian pergi sejauh yang berjanji untuk menyediakan pengawal pantai dan sokongan udara di Laut China Selatan.

Ikrar ini telah disusuli dengan penerangan tentang mengapa Jepun mahu beralih daripada yang janji pasca-Perang DUNIA Ke-II tidak melibatkan diri dalam operasi ketenteraan di luar negara, maka "proaktif" retorik yang Abe menegaskan akan pergi ke arah "membuat keamanan di Asia dan DUNIA sesuatu yang lebih tertentu."

Kebimbangan PM adalah bahawa sejak dasar suka damai, Angkatan Pertahanan Diri Jepun telah "tidak dapat menyelamatkan" orang awam di atas tanah asing, walaupun mepunyai "peralatan pertahanan yang luar biasa."

China dipercayai tuntutan Abe untuk satu percubaan nipis - bertudung mengembalikan ketuanan serantau Jepun.

"Dia telah menjadikan ia ke dalam isu yang lebih besar - iaitu China sebagai sebuah negara adalah menimbulkan ancaman kepada Jepun sebagai sebuah negara," kata Ketua perwakilan Beijing di ceramah Shangri-la, Fu Ying, memberitahu para tetamu pada hari Jumaat, sambil menambah bahawa ini adalah hanyalah "mitos" dan percubaan untuk "mengubah dasar keselamatan Jepun" - sesuatu China adalah sangat mengambil berat tentangnya.

Walaupun itu kembali-dan-sebagainya pendirian tentera telah digerakkan dengan pemain di sisi yang berbeza membuat Jepun dan China, beberapa pakar percaya retorik tersebut oleh Jepun adalah satu langkah ke belakang dari pertimbangan keselamatan dan hanya boleh ditafsirkan oleh Beijing sebagai Tokyo " pada cerucuk" kekuatan tentera bersama dengan Amerika Syarikat.

"Kerajaan Abe telah mencadangkan bahawa ia akan mula menjual barangan tentera, kapal pengawal pantai, bahan-bahan peperangan, dan lain-lain ke negara-negara lain di Asia Tenggara - dan Asia - dan akan mengambil peranan yang pada dasarnya adalah untuk menjadikan suatu sekutu aktif Amerika Syarikat," Conn Hallinan, seorang penulis untuk Dasar Luar dalam Fokus, katanya.

"Apa yang ia kelihatan seperti, saya fikir, jika anda berada dalam Beijing, adalah bahawa Jepun cerucuk pada, bersama-sama dengan Amerika Syarikat. [Itulah] boleh membawa kepada kesilapan dan tragedi yang serius."

‘THREATS and Instigation’: China lashes out at US Defense Sec's remarks in SINGAPORE . . .

As US Secretary of Defense Chuck Hagel used a security forum in Singapore to criticize Chinese “intimidation” tactics in the South China Sea disputes, Beijing rebuked the US for its “completely non-constructive” comments “full of hegemony and threats.”

“Hagel’s speech was full of hegemony,” said Lt. Gen. Wang Guanzhong, as quoted by The Financial Times. “It was…filled with instigation, threat and intimidation, which wanted to incite the destabilizing factors of Asia-Pacific region to stir up disputes.”

In his address to the Shangri-La Dialogue conference, Hagel commented on China’s recent tensions with Vietnam and the Philippines over disputed territories in the South China Sea, as well as its establishment of an air defense identification zone in the East China Sea - which includes islands that both China and Japan claim as their own.

“In recent months, China has undertaken destabilizing, unilateral actions asserting its claims in the South China Sea. It has restricted access to Scarborough Reef; put pressure on the long-standing Philippine presence at the Second Thomas Shoal; begun land reclamation activities at multiple locations; and, moved an oil rig into disputed waters near the Paracel Islands,” Hagel said.

Those charges are "groundless,” Maj. Gen. Zhu Chenghu stressed to Wall Street Journal, adding that "the Americans are making very, very important strategic mistakes right now.”

"If you take China as an enemy, China will absolutely become the enemy of the US," Gen. Zhu warned. "If the Americans take China as an enemy, we Chinese have to take steps to make ourselves a qualified enemy of the US. But if the Americans take China as a friend, China will be a very loyal friend; and if they take China as a partner, China will be a very cooperative partner."

At the same time, Hagel didn’t wish to steer away from China completely in his address, asserting that a joint military engagement with Beijing is also in everyone’s best interests.

"All nations of the region, including China, have a choice: to unite and recommit to a stable regional order, or, to walk away from that commitment and risk the peace and security that has benefited millions of people throughout the Asia Pacific, and billions around the world," he said.

But things are not as clear-cut as the Singapore forum may portray them to be. Hagel’s remarks also come amidst reports that the US has quietly deployed two advanced military drones to Japanese bases. It also comes during the cyber spying scandal in which China says Washington has actually fabricated evidence against the Chinese military.

Japan eyes ‘proactive pacifism’

On Friday, the Shangri-La Dialogue conference in Singapore saw US-backed Japan stress regional cooperation with a policy of “proactive pacifism.” Japanese Prime Minister Shinzo Abe said the neighbors are “in an area in which it’s no longer possible for any one nation to secure its own peace by itself.”

In April, Tokyo received backing from the US which said that the territories - called 'Senkaku' in the Japanese tradition - are “under the administration of Japan.” At the Singapore conference, the Obama Administration again made it clear it favors Japan taking the lead and ensuring regional security. Japan then went as far as promising to provide coast guard and air support in the South China Sea.

The pledge was accompanied by explanations as to why Japan wants to move away from its post-WWII promise of not engaging in military operations overseas, hence the “proactive” rhetoric that Abe insisted would go towards “making peace in Asia and the world something more certain.”

The PM’s concern is that ever since the pacifist policy, Japan’s Self-Defense Forces have been “unable to rescue” civilians on foreign ground, despite having “superb defense equipment.”

China believed Abe’s claims to be a thinly-veiled attempt at restoring Japan's regional supremacy.

“He has made it into a bigger issue – that is China as a country is posing a threat to Japan as a country,” Beijing’s chief delegate at the Shangri-la talks, Fu Ying, told the guests on Friday, adding that this is nothing but a “myth” and an attempt to “amend the security policy of Japan” – something China is very concerned about.

While such back-and-forth military posturing has been set in motion with players on different sides backing Japan and China, some experts believe such rhetoric by Japan is a step back from security considerations and can only be interpreted by Beijing as Tokyo’s “piling on” of military might in concert with the United States.

“The Abe government has proposed that it’s going to begin to sell military items, coastguard vessels, war materials, etc. to other countries in South-East Asia – and Asia – and is going to take a role which is essentially to make it an active ally of the United States,” Conn Hallinan, a writer for Foreign Policy in Focus, said.

“What it seems like, I think, if you’re in Beijing, is that Japan is piling on, along with the United States. [That] can lead to mistakes and serious tragedy.”


No comments:

Post a Comment