Sunday 1 June 2014

'OBAMA berkata Amerika Syarikat sangat diperlukan, yang bererti semua Negara-negara lain adalah tdk diperlukan ?' . . .



Srikandi גבורה - Jika diperlukan bermakna invasif daripada tidak ada negara yang telah menyerang lebih banyak negara di DUNIA, yang telah melanggar hak asasi manusia dan undang-undang antarabangsa lebih daripada mempunyai Amerika Syarikat, pakar dasar luar Richard Becker memberitahu RT

Pada 27 Mei Presiden Obama membuat ucapan, di mana dia dipanggil Amerika 'luar biasa' dan menyifatkannya sebagai bantuan kepada mana-mana negara yang memerlukan.

Beliau juga mengumumkan bahawa 9,800 tentera Amerika Syarikat akan ditinggalkan di Afghanistan melalui banyak tahun depan dan berundur daripada berakhir perang terpanjang Amerika sehingga sekurang-kurangnya tahun akhir beliau memegang jawatan.

RT: Semasa beliau ucapan West Point, Barack Obama memberi tumpuan kepada penca-paian dasar luar, termasuk Iraq dan Afghanistan pengeluaran. Adakah anda fikir ini mungkin telah pramatang, memandangkan negara-negara ini masih dalam krisis ?

Richard Becker: Ya, sudah tentu. Ini adalah satu ucapan yang mungkin digambarkan sebagai "visi empayar". Anda mempunyai Presiden Obama sekali lagi berkata bahawa Amerika Syarikat adalah negara yang amat diperlukan. Saya tidak tahu apa yang mem-buat 195 negara-negara lain di DUNIA; Saya rasa mereka semua tdk diperlukan.

Satu-satunya cara anda boleh mendamaikan iaitu jika anda menganggap perkataan yang amat diperlukan sebagai sinonim dengan invasif kerana tidak ada negara yang telah menyerang banyak negara di DUNIA yang telah melanggar hak asasi manusia dan undang-undang antarabangsa lebih daripada mempunyai Amerika Syarikat.

Bertentangan dengan semua perkataan yang berbunyi baik yang keluar dari mulut Presiden Obama pada hari itu, ia adalah satu mata.

RT: Obama melabelkan Rusia, Iran dan China sebagai negara-negara yang mengabaikan undang-undang antarabangsa. Tidakkah ini serupa dengan pelabelan Bush negara-negara tertentu sebagai "Paksi Kejahatan"?

RB: Sudah tentu. Terdapat usaha berterusan oleh pemimpin-pemimpin Amerika Syarikat untuk mempropagandakan rakyat Amerika Syarikat, dan membentangkan mereka dengan orang-orang yang kita sepatutnya takut, yang kita sepatutnya terus mengingati sebagai musuh, orang-orang yang kononnya mewajarkan belanjawan ketenteraan yang sangat besar yang terus bersamaan, jika kita mengambil semua jabatan-jabatan di Keselamatan Negara untuk akaun, sebesar semua bajet tentera yang lain semua negara-negara lain di bumi digabungkan.

Dan anda perlu menyimpan propagandizing rakyat, cuba untuk memberitahu mereka bahawa terdapat beberapa bahaya maut di luar sana. Saya mendengar statistik menga-takan bahawa orang di Amerika Syarikat adalah 35 ribu kali lebih berkemungkinan untuk mati kerana serangan jantung daripada mati dari serangan pengganas.

RT: Hari sebelum pilihan raya presiden bermula di Syria, Obama berjanji lebih banyak sokongan kepada pembangkang di negara ini. Apakah jenis sokongan boleh ini akan men-jadi, dan bagaimana ia boleh memberi kesan kepada perang saudara yang berterusan ?

Richard Becker: Kita boleh mengatakan bahawa kita tahu hakikatnya bahawa Amerika Syarikat telah melatih kononnya pemberontak yang mereka menyokong di Syria dan menggunakan senjata anti-kereta kebal yang lebih maju dan banyak yang lebih daripada itu.

Apa yang akan lakukan. Kesan ini akan mengheret keluar dan meningkatkan penderitaan yang dahsyat yang rakyat Syria yang telah menghadapinya.

Pada masa yang sama dengan semua ini bercakap tentang keganasan terdapat pence-robohan Amerika Syarikat, pekerjaan Amerika Syarikat, campur tangan Amerika Syarikat di Iraq dan di Afghanistan, di Syria dan di Somalia, di Yaman dan banyak lagi yang telah banyak meluaskan bidang untuk organisasi seperti Al-Qaeda dan luar pucuk itu.

RT: Mengulas mengenai program Drone Amerika, Presiden Obama berkata Amerika Syari-kat tidak perlu mewujudkan lebih banyak musuh daripada yang diperlukan keluar. Adakah ini satu matlamat yang realistik, memandangkan kematian orang awam yang tidak dapat dielakkan disebabkan oleh serangan berdengung ?

Richard Becker: Sekali lagi propaganda, propaganda hanya tulen. Bayangkan apa yang ia adalah seperti untuk orang-orang di Somalia, di Pakistan, di Yaman, di mana anda mem-punyai semua pesawat terbang sepanjang masa, anda boleh mendengar mereka sibuk - mereka terpaksa hidup di bawah takut bahawa pada bila-bila peluru berpandu Hellfire boleh dipecat dan anda, keluarga anda, kawan-kawan anda akan koyak menjadi kepingan. Adakah itu akan mewujudkan musuh? Saya fikir, menyamar soalan ini menjawab ia.

'Obama says the US is indispensable, meaning all other countries are dispensable ?' . . .

If indispensable means invasive than there is no country that has invaded more states in the world, that has violated human rights and international law more than has the US, foreign policy expert Richard Becker told RT

On May 27 President Obama made a speech, in which he called America 'exceptional' and described it as a helping hand to any nation in need. He also announced that 9,800 US troops will be left in Afghanistan through much of next year and backed away from ending America's longest war until at least his final year in office.

RT: During his West Point speech, Barack Obama focused on his foreign policy achieve-ments, including Iraq and Afghanistan withdrawals. Do you think this may have been premature, considering that these countries are still in crisis?

Richard Becker: Yes, of course. This was a speech that might be described as “visions of empire”. You have President Obama again saying that the US is the indispensable nation. I do not know what that makes the other 195 countries in the world; I guess they are all dispensable.

The only way you can reconcile that is if you consider the word indispensable as synonymous with invasive because there is no country that has invaded more countries in the world that has violated human rights and international law more than has the US. Contrary to all of the nice sounding words that came out of President Obama’s mouth on that day, it was a point.

RT: Obama labeled Russia, Iran and China as countries that neglect international law. Isn't this similar to Bush's labeling of certain nations as an "Axis of Evil"?

Richard Becker: Definitely. There is a constant effort by the US leaders to propagandize the people of the US, and to present them with those who we are supposed to fear, who we are supposed to continue considering as enemies, those who supposedly justify enormous military budgets which continue to be the equivalent, if we take all different departments of National Security to account, as big as all other military budgets of all other countries on the Earth combined.

And you have to keep propagandizing the people, trying to tell them that there is some deadly danger out there. I heard a statistics saying that people in the US are 35 thousand times more likely to die of the heart attack than to die from terrorist attack.

RT: Days before the presidential election starts in Syria, Obama pledged more support to the country's opposition. What kind of support could this will be, and how could it affect the ongoing civil war?

Richard Becker: We can say we know for a fact that the US has been training the so-called rebels whom they support in Syria and using more advanced anti-tank weapons and a great deal more than that. What it is going to do. The impact of this will be to drag out and intensify the terrible suffering that the Syrian people have undergone.

At the same time with all this talk about terrorism there are the US invasions, the US occupations, the US interventions in Iraq and in Afghanistan, in Syria and in Somalia, in Yemen and more that have greatly broaden the field for organizations like Al-Qaeda and its off-shoots.

RT: Commenting on the American drone program, President Obama said the US should not create more enemies than it takes out. Is this a realistic aim, considering the civilian deaths that inevitably result from drone strikes?

Richard Becker: Again propaganda, just pure propaganda. Just imagine what it is like for people in Somalia, in Pakistan, in Yemen, where you have all these drones flying all the time, you can hear them buzzing - they have to live under the fear that at any moment the Hellfire missiles can be fired and you, your family, your friends will be torn into pieces. Is that going to create enemies? I think, posing this question answers it.

No comments:

Post a Comment