Sunday 1 June 2014

Sehingga 80,000 rakyat Palestin di Baitulmuqaddis Timur ditinggalkan tanpa air paip selama 3 bulan . . .

Reuters/Ammar Awad

Srikandi גבורה Berpuluh-puluh ribu penduduk Palestin di Baitulmuqaddis Timur telah meng-habiskan 3 bulan tanpa air yang mengalir, walaupun petisyen dan panggilan dari-pada badan-badan hak asasi manusia selepas sebuah syarikat utiliti air Israel berhenti bekalan pada bulan Mac.

Hagihon, syarikat utiliti air Baitulmuqaddis, berhenti bekalan tetap air berlari ke bebe-rapa kawasan di Timur Baitulmuqaddis, seperti Shu'fat Kem Pelarian, Ras Khamis, Ras Sh'hadeh dan Dahiyat a-Salam, berkata ‘said’ dalam satu kenyataan di laman web B 'tselem, Pusat Maklumat Israel untuk Hak Asasi Manusia di Wilayah yang Diduduki.

Kem-kem yang terletak di dalam sempadan perbandaran Baitulmuqaddis dan diasingkan daripada yang lain di bandar dengan Barrier Pemisahan.

Menurut B'tselem, beberapa isi rumah di kem-kem ini "telah terputus daripada bekalan air" manakala yang lain "menerima air sebentar-sebentar."

"Bagi yang lain, tekanan air dalam paip adalah begitu rendah sehingga air tidak sampai ke faucets," kata kenyataan itu.

Akibatnya, antara 60,000 dan 80,000 rakyat Palestin, yang majoritinya adalah penduduk tetap Israel, telah ditinggalkan tanpa bekalan air biasa, menambah organisasi.

Menurut B'tselem, hakikat bahawa rakyat perlu hidup tanpa bekalan air bersih, namun "hasil lain kecuaian yang teruk dan berterusan penduduk di kawasan-kawasan perumahan dipisahkan oleh Jerusalem Barrier Pemisahan dari seluruh Baitulmuqaddis Timur."

"Pembinaan halangan dan pengasingan kawasan ini telah membawa kepada keadaan pengabaian lebih teruk daripada itu dialami oleh kawasan kejiranan Baitulmuqaddis Timur selama beberapa dekad," kata kumpulan itu.

Sementara itu, penduduk tempatan terus mencari air yang mengalir di kem tersebut. Keluarga mempunyai tiada pilihan tetapi untuk membeli air botol dan menghadkan pengambilan mereka - minum, mandi dan cucu pakaian - untuk minimum.

AFP Photo/Hazem Bader

"Setiap minggu, saya mengambil anak-anak ke rumah keluarga saya di Ras al-'Amud [kejiranan Palestin di Baitulmuqaddis Timur] untuk mandi. Kami pergi dengan bas dan ia membawa kita satu jam untuk sampai ke sana," Linda Abu Rajeb memberitahu B'tselem.

Beliau berkata bahawa suaminya mempunyai untuk berjalan ke rumah abangnya, iaitu hampir satu kilometer untuk mendapatkan air.

Apabila air berjalan dihentikan kembali pada bulan Mac, manusia menghabiskan masa sekurang-kurangnya tiga minggu memanggil Syarikat Hagihon dan Majlis Perbandaran Baitulmuqaddis untuk memulihkan bekalan air di kawasan kejiranan mereka.

Pada 25 Mac, penduduk tempatan, pemimpin masyarakat dan Persatuan Hak Sivil di Israel (Acri) menulis suatu petisyen kepada Mahkamah Tinggi Israel Keadilan lebih kecuaian yang telah memotong bekalan air kepada puluhan ribu orang.

"Ini adalah krisis kemanusiaan ijazah pertama, dan melanggar hak untuk air, maruah dan kesihatan, terutamanya kanak-kanak dan bayi, orang tua, orang sakit dan orang kurang upaya," kata petisyen itu.

Menurut Acri, infrastruktur air di kawasan yang terjejas boleh menyokong hanya 15, 000 orang, manakala terdapat lebih daripada 80,000 di kem tersebut.

Hagihon pada gilirannya berkata bahawa "masalah keselamatan (termasuk pekerja perlu mempunyai polis pengiring) dan serangan yang kerap terhadap infrastruktur," telah menghalang syarikat itu daripada menjalankan kerja-kerja penyelenggaraan dengan sempurna di kawasan-kawasan perumahan Palestin.

Pada 2 April 2014, Mahkamah memberitahu pegawai Israel untuk memberikan tindak balas kepada petisyen itu dalam tempoh 60 hari. Tarikh akhir ditetapkan pada minggu pertama bulan Jun 2014.

Up to 80,000 Palestinians in East Jerusalem left 
without tap water for three months . . .

Tens of thousands of Palestinian residents in East Jerusalem have spent three months without running water, despite petitions and calls from human rights bodies after an Israeli water utility company stopped supplies in March.

Hagihon, Jerusalem’s water utility company, stopped regular supplies of running water to several neighborhoods in occupied East Jerusalem, such as Shu’fat Refugee Camp, Ras Khamis, Ras Sh’hadeh and Dahiyat a-Salam, said a statement from the website of B'Tselem, the Israeli Information Center for Human Rights in the Occupied Territories.

The camps are located inside Jerusalem’s municipal boundaries and isolated from the rest of the city by the Separation Barrier.

According to B'Tselem, some households in these camps “have been completely cut off from the water supply” while others “receive water intermittently.”

“As for the rest, the water pressure in the pipes is so low that the water does not reach the faucets,” says the statement.

As a result, between 60,000 and 80,000 Palestinians, the majority of whom are permanent Israeli residents, have been left without a regular water supply, adds the organization.

According to B'Tselem, the fact that people have to live without a proper water supply is but “another outcome of the severe and ongoing neglect of the residents in the Jerusalem neighborhoods separated by the Separation Barrier from the rest of East Jerusalem.”

“The construction of the barrier and the isolation of these neighborhoods have led to a state of neglect even more severe than that endured by East Jerusalem neighborhoods for decades,” says the group.

Meanwhile, the local residents continue looking for running water in the camps. Families have no choice but to buy bottled water and limit their consumption – drinking, showering and laundry – to minimum.


No comments:

Post a Comment