Monday 3 February 2014

Masalah HOMELESS ‘KeHILANGan tempat-tempat tinggal’ di Eropah SEMAKIN TERUK . . .



SrikandiTV Pada tahun 1954 Imam Perancis (French priest) dan pengasas Emmaus amal Abbe Peirre berkata: “Kawan-kawan, tolonglah . . . seorang wanita baru sahaja mati kesejukan. Malam ini di kota-kota Perancis ini perlu mendengar – pada mereka2 yang menderita, di mana saja anda berada, dengan tiada tempat untuk tidur, apa-apa pun untuk makan, hanya harapan, kami sayang anda”.

60 tahun sejak ucapan itu, Perancis dan masalah kehilangan tempat tinggal di Eropah menunjukkan tanda-tanda kehilangan dan benar-benar kelihatan semakin teruk.

Selain itu, lebih ramai orang di Eropah tinggal hidup di perumahan yang miskin.

Kerana sebahagian besar kepada krisis kewangan global, jumlah yang semakin meningkat mendapati diri mereka di tempat penginapan usang, sering tanpa kemudahan asas seperti air dan pemanasan berfungsi.

Masalah kehilangan tempat tinggal Perancis muncul meruncing. Dalam dekad yang lalu bilangan orang dalam perumahan miskin telah meningkat sebanyak 50 % peratus. Ini memberi kesan kepada lebih daripada 3.5 juta Perancis. Hanya di bawah 150,000 hidup di jalanan.

Tetapi ia bukan sahaja Perancis. Angka-angka terkini menunjukkan tiada tempat tinggal di seluruh Eropah telah meningkat. Naik yang paling ketara adalah di negeri-negeri ahli paling teruk oleh krisis ekonomi, dan di bandar-bandar besar seperti London.

Kenaikan dalam kemiskinan dan pengecualian sosial juga satu trend yang membim-bangkan di seluruh Kesatuan Eropah, dengan hampir 1/4 daripada penduduk2 penderitaan blok ini.

Sama mengenai yang mungkin adalah angka yang hanya di bawah 10 % peratus daripada orang Eropah hidup dalam kekurangan teruk.

Angka mencadangkan wanita, kanak-kanak dan mereka yang di bawah umur 25 mencari penginapan yang betul dan melarikan diri perangkap kemiskinan sukar. 50,000 Roma di Perancis juga berjuang untuk mendapatkan perumahan sosial.

Di Greece, kekurangan pekerjaan telah menolak ribuan ke jalanan. Salah satu sebab yang paling pesat berkembang di seluruh Eropah untuk tempat tinggal adalah apabila perjanjian penyewaan berakhir dan orang tidak dapat mencari atau mampu alternatif.

Europe's HOMELESS problem Getting WORSE . . .

In 1954 French priest and founder of the Emmaus charity Abbé Peirre said: ''My friends, please help....a woman has just frozen to death. Tonight in all the cities of France this should be heard - those of you who suffer, where ever you might be, with nowhere to sleep, nothing to eat, take hope, we love you.''

Sixty years on since that speech, France and Europe's homeless problem shows no signs of disappearing and actually appears to be getting worse.

In addition, more and more people in Europe are living in poor housing.

Due in large part to the global financial crisis, increasing numbers find themselves in dilapidated accommodation, frequently without basic amenities such as running water and heating.

France's homeless problem appears particularly acute. In the last decade the number of people in poor housing has risen by 50 percent. This affects more than 3.5 million French. Just under 150,000 are living on the street.

But it is not only France. The latest figures show homelessness across Europe has increased. The most notable rises are in those member states hit hardest by the economic crisis, and in big cities like London.

The rise in poverty and social exclusion is also a worrying trend across the EU, with nearly a quarter of the bloc's population suffering.

Equally concerning perhaps is the figure that just under 10 percent of Europeans live in severe deprivation.

Figures suggest women, children and those under the age of 25 find getting proper accommodation and escaping the poverty trap especially difficult. Some 50,000 Roma in France also struggle to obtain social housing.

In Greece, a lack of jobs has pushed thousands onto the streets. One of the fastest growing reasons across Europe for homelessness is when tenancy agreements end and people are unable to find or afford an alternative.

No comments:

Post a Comment