Thursday, 1 January 2015

INSTRUMEN Beku, KEMALANGAN Sengaja? AirAsia VERSI Nahas kapal terbang MEMBIAK . . .

Reuters/Enny Nuraheni

iLMu2lautan - Penemuan fiuslaj pesawat AirAsia di Laut Jawa yg menimbulkan persoalan baru tentang apa yang menyebabkan kemalangan itu. Versi mungkin terdiri daripada instrumen salah membaca yang membawa kepada sebuah gerai untuk pembunuhan-bunuh diri.

Penerbangan QZ8501 AirAsia tiba-tiba pergi radar pada hari Ahad di Laut Jawa lama selepas perintis yang diminta kawalan udara di Jakarta bagi kebenaran untuk naik lebih tinggi utk mengelakkan ribut. 

Kebenaran itu diberikan 2 minit kemudian, tetapi tiada jawapan dari anak-anak kapal yang diikuti.

Pesawat itu hilang dari skrin radar 3 minit kemudian. Tiada panggilan kecemasan dihantar oleh pesawat. Kedua-dua fakta menunjukkan bahawa ia jatuh dengan cepat, dengan spekulasi awal mengatakan bahawa ia boleh telah mengalami kemusnahan yang teruk dalam masa pertengahan udara. 

Tetapi penemuan badan pesawat berbaring di dalam satu bahagian di dasar laut itu membuktikan sebaliknya.

BACA lebih lanjut: tragedi AirAsia: Fiuslaj dikesan oleh sonar READ MORE: AirAsia tragedy: Fuselage detected by sonar

Memulihkan data dari penerbangan dan perakam kokpit akan menjadi penting untuk mewujudkan kebenaran tentang nasib QZ8501, tetapi beberapa pakar penerbangan menunjukkan bahawa kemalangan AirAsia Airbus A320 mempunyai persamaan dengan satu lagi kejadian penerbangan, iaitu penerbangan AF447 Air France pada tahun 2009.

Pesawat itu telah secara rasmi dikelaskan sebagai hilang selama 2 tahun dan telah ditemui hanya pada tahun 2011. Siasatan menunjukkan instrumen yang dipanggil tiub pitot beku dan memberikan bacaan laju udara palsu kepada anak-anak kapal. Mereka gagal untuk bertindak balas kepada masalah itu dengan sewajarnya dan tidak melihat bahawa kapal terbang adalah kira-kira untuk gerai atau cuba untuk mendapatkannya kembali.

Frozen instruments, deliberate crash? AirAsia plane crash versions multiply . . .

The discovery of the AirAsia airliner’s fuselage in the Java Sea raises new questions about what caused the crash. Possible versions range from misread instruments leading to a stall to a murder-suicide.

AirAsia flight QZ8501 abruptly went off radar on Sunday over the Java Sea shortly after the pilot requested air control in Jakarta for permission to climb higher to avoid a storm. The permission was granted two minutes later, but no response from the crew followed.

The plane disappeared from radar screens three minutes later. No distress call was sent by the plane. Both facts indicated that it fell very quickly, with initial speculation saying that it could have suffered catastrophic destruction in mid-air. But the discovery of the plane’s body lying in one piece on the seabed proved otherwise.


Recovering data from flight and cockpit recorders would be crucial for establishing the truth about the fate of QZ8501, but some flight experts point out that the AirAsia Airbus A320 crash has similarities with another flight incident, that of Air France flight AF447 in 2009.

The plane was officially classed as missing for two years and was found only in 2011. The investigation showed instruments called pitot tubes froze and gave false airspeed readings to the crew. They failed to respond to the problem accordingly and didn’t notice that the plane was about to stall or to try to recover it.

Pencari dan Menyelamat krew Indonesia membongkar salah satu daripada 2 badan-badan penumpang AirAsia pulih dari laut, di lapangan terbang di Pangkalan Bun, Kalimantan Tengah, 31 Disember, 2014 (Indonesian Search and Rescue crews unload one of two bodies of AirAsia passengers recovered from the sea, at the airport in Pangkalan Bun, Central Kalimantan, December 31, 2014 (Reuters/Darren Whiteside)

"Tidak ada 2 kemalangan yang sama. Tetapi terdapat syarat-syarat yang sama seperti cuaca, dan kita harus melihat ke dalam dengan teliti," bekas penyiasat nahas udara di Indonesia kepada Reuters.

Tidak seperti kemalangan penerbangan AirAsia, Air France pesawat terhenti pada waktu malam apabila anak-anak kapal tidak dapat melihat garis ufuk dan melihat bahawa pesawat telah kehilangan ketinggian.

QZ8501 telah dipandu oleh yang berpengalaman berusia 53 tahun bekas Tentera Udara Indonesia perintis dikenal dengan nama tunggal Iriyanto, yang mempunyai 20,000 jam penerbangan di bawah tali pinggang beliau, termasuk 6,100 jam di Airbuses. Pembantu juruterbang adalah Perancis Remi Plesel dengan 2,275 jam penerbangan.

Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Tony Fernandes melahirkan keyakinan dalam perintis, mengatakan dia adalah salah seorang graduan yang terbaik di sekolah penerbangan tentera. 

Airbus A320 adalah pesawat yang boleh dipercayai dengan hanya 0.14 kemalangan maut setiap juta berlepas, menurut satu kajian kesela-matan diterbitkan oleh Boeing pada bulan Ogos. 

Dengan tidak kesilapan manusia atau kegagalan teknikal serta-merta dihempap sebagai sebab yang mungkin, teori lebih jahat tentang kemalangan yang telah timbul.

Pesawat itu boleh rosak oleh bom kecil meletup di atas kapal, John Nance, bekas juruterbang Tentera Udara Amerika Syarikat, kepada ABC News.

"Mungkin salah satu yang tidak cukup kuat untuk meniup kapal terbang ke dalam keping pada ketinggian, tetapi mungkin salah satu yang meniup kabel kawalan daripada hidraulik," katanya.

Satu versi yang lebih eksotik akan menjadi kemalangan sengaja oleh juruterbang dalam pembunuhan-bunuh diri, ditambah Nance. Sekurang-kurangnya 3 kemalangan dalam 20 tahun yang lalu adalah disebabkan oleh ini.

Satu contoh ialah Penerbangan 185 SilkAir, juga dari Indonesia, yang terhempas ke dalam sungai di selatan Sumatera pada tahun 1997. 

Penyiasat Indonesia melaporkan bahawa mereka tidak dapat mengumpul bukti kukuh untuk membuat keputusan mengenai punca kejadian itu.

Tetapi Lembaga Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan Amerika Syarikat, yang telah mengambil bahagian dalam penyiasatan kerana pesawat berkenaan ialah Boeing 737, berkata pesawat itu terhempas kerana input sengaja dari kokpit, kemungkinan besar oleh kapten.

"No two accidents are the same. But there are similar conditions like the weather, and we must look into it very closely," a former air crash investigator in Indonesia told Reuters.

Unlike the AirAsia flight crash, Air France airliner stalled at nighttime when the crew couldn’t see the horizon line and see that the aircraft was losing altitude.

QZ8501 was piloted by an experienced 53-year-old ex-Indonesian Air Force pilot known by the single name Iriyanto, who had 20,000 flying hours under his belt, including 6,100 hours in Airbuses. The co-pilot was Frenchman Remi Plesel with 2,275 flying hours.

AirAsia CEO Tony Fernandes expressed confidence in his pilot, saying he was one of the best graduates at his military flight school. The Airbus A320 is a reliable aircraft with just 0.14 fatal accidents per million takeoffs, according to a safety study published by Boeing in August. With neither human error nor technical failure immediately pinned down as a likely cause, more sinister theories about the crash have arisen.

The plane could have been damaged by a small bomb exploding onboard, John Nance, a former US Air Force pilot, told ABC News.

"Maybe one that wasn't strong enough to blow the airplane into pieces at altitude, but maybe one that blew the control cables from the hydraulics," he said.

An even more exotic version would be a deliberate crash by the pilot in a murder-suicide, Nance added. At least three crashes in the past 20 years were caused by this.

One example is SilkAir Flight 185, also from Indonesia, which crashed into a river in southern Sumatra in 1997. Indonesian investigators reported that they couldn’t collect conclusive evidence to rule on the cause of the incident.

But the US National Transportation Safety Board, which participated in the investigation because the aircraft in question was a Boeing 737, said the plane crashed due to deliberate input from the cockpit, most likely by the captain.

No comments:

Post a Comment